Edukacja

Co zrobić, aby trening sportowy był efektywny ?

Kiedy 3 lata temu wygłaszałam krótką prezentację na konferencji Lech Cup otrzymałam tuż po niej wiele zapytań od młodych trenerów i nauczycieli w-fu dotyczących tego jak pracować z Małym Zawodnikiem. Zgłaszane trudności odnosiły się głównie do umiejętności wzbudzania odpowiedniej motywacji oraz pracy z porażką. Nie brakowało także wątpliwości dotyczących budowania zespołu, procesów grupowych jak i współpracy z rodzicami. Widziałam wiele treningów, na które zostałam zaproszona i muszę przyznać, że jestem pod dużym wrażeniem zaangażowania jakie polscy trenerzy wkładają w przygotowanie swoich drużyn do zaplanowanych rozgrywek. Nie mam zamiaru wymądrzać się jak dobry trening powinien wyglądać. Odpowiadając jednak na szereg pytań mogę pomóc zastanowić się nad aspektem komunikacji, treningiem uwagi czy wykorzystaniem naturalnych faz procesu grupowego w budowaniu silnego zespołu. Komu się przyda to jego 😉 Dziś – słowem wstępu – parę krótkich i luźnych refleksji do przemyślenia.

Jak wspomniałam wyżej – uczestniczyłam w wielu treningach z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Nie brakowało wspólnej pracy nad sprawnością fizyczną, szybkością, wytrwałością i technikami gry. W wielu przypadkach nie zauważyłam jednak żadnej pracy nad koncentracją uwagi. Podaję to jako pomysł, który może wzbogacić trening czy lekcję w-fu o rozwój obszarów mogących mieć bardzo istotne znaczenie w osiąganiu sukcesów sportowych. Ja pracuję z dziećmi (również małymi sportowcami) na programach do biofeedbacku. Jednak każde spotkanie na boisku może być poprzedzone 5-10 minutową grą w wyrzucanie 2 kostek przez zawodników i jak najszybsze podanie sumy umieszczonych na nich kropek ( z czasem liczbę kostek można zwiększać, a to dopiero jest zabawa). Zawodnicy przez 5 minut w pełnej koncentracji i ciszy mogą wykonywać te ćwiczenie ( każdy ze swoim zestawem), a potem po prostu rozpocząć swój trening. Oczywiście propozycji technik wspomagających koncentrację uwagi może być całe mnóstwo, chodzi jednak o to, aby stały się one integralną częścią każdego treningu sportowego niczym rozgrzewka całego ciała. Ponadto wykorzystanie prostych i znanych gier ( np. kości lub Dobble) może okazać się niezwykle atrakcyjne dla dzieci, które aktualnie już od najmłodszych lat uprawiają jakąś dyscyplinę sportu. Konsekwentne ćwiczenie pełnej koncentracji, wyciszenia i skupienia na zadaniu powinno stać się dobrym nawykiem każdego sportowca – zarówno tego małego jak i nieco starszego. Nie zamierzam wchodzić w kompetencje jakiegokolwiek trenera – dodaję jedynie kwestie do przemyślenia i ewentualnego włożenia w swój warsztat pracy 😉

Drugi ważny obszar to komunikacja. O niej będzie więcej w kolejnych postach. Dziś zaproszę jedynie do krótkiego ćwiczenia. Spójrz na ten obrazek i opisz co na nim widzisz. Następnie zadaj podobne pytanie 2-3 osobom obok siebie.

sport-562154_640

Zobacz jak bardzo różni się nasza percepcja, uwaga i poziom zaangażowania w zadanie. Zauważ czy Twoi rozmówcy rozumieją prośbę lub polecenie, spróbuj dostrzec ile dodatkowych pytań starają się zadać, na ile są pewni swojego opisu i udzielanych odpowiedzi – przeanalizuj każdy aspekt tego ćwiczenia i postaraj się zrozumieć wiele różnic indywidualnych, z którymi na co dzień pracujesz. Poza tym to Twój pierwszy trening uważności. Zatem do roboty 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *